"... alle ruimte om over veel onderwerpen te kunnen meedenken én mee doen."
Werken in het ZMC betekent voor mij...
"... alle ruimte om over veel onderwerpen te kunnen meedenken én mee doen."
Waarom heb je voor het ZMC gekozen?
In mijn kennismaking met het ZMC werd al snel duidelijk dat het een laagdrempelig ziekenhuis is, waarin weinig hiërarchie is en de spreekwoordelijke ‘lijnen’ echt kort zijn. Dit was bij mijn sollicitatie zeker een pluspunt. Maar wat me echt over de streep heeft getrokken, zijn de mensen. Ik had al vrij snel het gevoel dat er tussen de managers een bijzonder goede samenwerking is. Dat er echt werd samengewerkt, zonder eigen belang voorop te stellen.
Wat maakt werken in het ZMC voor jou bijzonder?
Het ZMC is een relatief kleine organisatie en dat spreekt me erg aan. Het ziekenhuis is niet hiërarchisch we hebben laagdrempelig contact ook met de teams, de mensen voor wie ik er graag wil zijn.
Er is ruimte om te leren en je mag fouten maken. Er heerst geen harde afrekencultuur. Ik kan er echt ontzettend veel doen en oppakken. Vaak is het zo dat hoe groter de organisatie is, hoe meer afgebakend je functie is. Dat is in het ZMC zeker niet het geval. Je kunt over veel onderwerpen meedenken én beslissen. Dat is niet alleen leuk, je leert er ook nog eens ontzettend veel van. Overigens geldt dat niet alleen voor mijn functie, maar ook voor de teamcoördinatoren en hoofden. Op ieder niveau kun je meekijken en meedoen. Deze vrijheid betekent ook dat er veel op je bordje kan komen te liggen. Dat moet bij je passen.
Verder zijn we als management trots op wat we doen en dit dragen we graag uit. Ook als het gaat om samenwerkingen in de regio. We zijn geen groot ziekenhuis, maar doen als voorwaardige partner mee
Hoe ervaar je het samenwerken op jouw afdeling met collega's en artsen?
Het leuke aan mijn functie is dat ik met veel mensen uit verschillende organisatieonderdelen samenwerk: met de andere zorgmanagers, maar bijvoorbeeld ook met de afdelingshoofden, medewerkers van de stafdiensten zoals HR, Finance en Facilitaire dienstverlening, de medische staf en de Raad van Bestuur. De afstemming onderling is erg goed en laagdrempelig. We weten elkaar goed te vinden.
De inrichting van het gebouw draagt hier in grote mate aan bij. Managers en staf werken op het kenniscentrum, een open workspace met flexibele werkplekken en overlegruimtes. Dit nodigt de managers uit om elkaar te ontmoeten en intensief met elkaar samen te werken. Hierdoor kunnen we snel en makkelijk met elkaar communiceren.
Hoe is jouw loopbaanpad in het ZMC verlopen?
Ik werk nu ruim twee jaar als manager zorg in het ZMC. Vorig jaar heb ik de mogelijkheid gekregen om te beginnen met een meerjarig persoonlijk ontwikkeltraject aan de Phoenix Academie. In deze opleiding leer ik mijn persoonlijke eigenschappen te integreren met mijn professionele skills en dit te gebruiken in mijn dagelijkse werk als leidinggevende, maar ook daarbuiten. Heel erg waardevol dus.
Naast deze opleiding heb ik enorm veel ervaring opgedaan in de praktijk, zoals bij het intensiveren van de samenwerking met Amsterdam UMC en de derdelijnszorg en het in goede banen leiden van de zorg in de Covid-periode. Binnen het Zaans Medische Centrum is veel te doen waardoor ik de organisatie in en stroomversnelling heb leren kennen en dat was zowel voor mijn persoonlijke ontwikkeling als mijn functie als manager erg waardevol.
Wanneer heb je een topdag?
Dat kan door verschillende dingen komen. Als er veel dynamiek in de dag zit en we van betekenis kunnen zijn voor onze medewerkers en daardoor ook voor de patiënt. Het gevoel dat we vooruit zijn gekomen en de zorg een beetje beter hebben gemaakt. Maar ook goede gesprekken, inspirerende collega’s en ruimte voor een lach.
Tenslotte, hoe zou je jouw afdeling in één woord omschrijven?
Crisiscentrum. Er is eigenlijk wel iedere dag een probleem of crisis(je) dat opgelost moet worden. En gelukkig lukt dat ook altijd wel.
Meer medewerkersverhalen?
Wil je weten hoe andere collega's het werken in het ZMC ervaren? Bekijk dan alle medewerkersverhalen.